חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הכנסות מנדלן בחו"ל: האם אי דיווח עלול לגרום לבעיות מס ולהלבנת הון?

לפי פרסומי רשות המיסים בישראל, עבירות מס חמורות נחשבות עבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון; כלומר ניתן להאשים אדם בהלבנת הון על כל המשתמע מכך, לרבות בשל אי דיווח על הכנסות מנדלן בחו"ל

דיווחים ואישורי מס הם חלק בלתי נפרד מהרפורמת המס ברשות המיסים בישראל שהתחילה בעשור הקודם. משקיע נדל"ן ישראלי המחזיק בנכסים בחו"ל, יכול לדווח על הכנסות ונכסים שלו שאינם בישראל ולספק פרטים נוספים עליהם דרך מסלול מקוצר, באמצעות טופס 5329.

את הבקשה יכול להגיש את הבקשה כל ישראלי יחיד בעל הכנסות מחו"ל שלא מעסק, כגון השכרת מקרקעין, ריבית, דיבידנד, זכיות והימורים. רווח הון (ניירות ערך זרים או ישראליים), בעל מניות מהותי בחברה בחו"ל.

לפי רשות המיסים בישראל, כל ישראלי יחיד המפיק הכנסות מחו"ל שאינן מעסקיות, כגון השכרת מקרקעין, ריבית, זכיות והימורים, או ניירות ערך זרים, יכול להגיש בקשה לרשות המסים לצורך דיווח ואישור מס. יש לצרף לבקשה את טופס 150 המתאר את החזקה בחבר בני אדם זר, ולשלם על הטיפול בבקשה באמצעות סניף הדואר (באמצעות שובר שמספרו 352/351) או במחלקת הגבייה במשרד המס. ניתן למצוא מידע נוסף ותשובות לשאלות בדף "משקיעים בחו"ל" של רשות המיסים בישראל. 

לעיתים עשוי להיות כפל מס מתשלום מיסים עבור הנכסים בחו"ל; פקודת ותקנות מס הכנסה כוללות הוראות שנועדו להסדיר מקרים של כפל מס המתעוררים, מקום בו שילם תושב ישראל מס בגין אותה הכנסה גם ממקרקעין בחול ובישראל. הפתרון בו נוקטת הפקודה הינו לרוב בדרך של מתן זיכוי מהמס הזר כנגד המס הישראלי, תוך אבחנה בין מדינות עמן חתומה ישראל על אמנה למניעת כפל מס לבין מדינות אחרות. יובהר כי המס הזר אשר בשלו יינתן זיכוי כנגד המס הישראלי הינו מס המוטל ע"י ממשלה מרכזית וכן, כל מס אחר הכל כפי שנקבע באמנה הרלונטית למניעת כפל מס ככל שקיימת. הוראות הפקודה והתקנות מבחינות בין כפל מס שנוצר עם מדינה שיש לישראל עימה אמנה למניעת כפל מס שנכנסה לתוקף מכוח סעיף 196 לפקודה, לבין מדינה שאין לישראל אמנת מס עימה כאמור.

במקרים מסוימים עשוי להיות כפל מס עבור נכסים בחו"ל. פקודת ותקנות מס הכנסה מטרתן לטפל במקרים של כפל מס כאשר תושב ישראל נדרש לשלם מס על הכנסות מנכסיו בחו"ל ובישראל. הפתרון המוצע הוא לקבל זיכוי מהמס הזר כנגד המס הישראלי, בהתאם להבחנות בין מדינות עם חוזה אמנה למניעת כפל מס. המס הזר יכול לשמש כזיכוי נגד המס הישראלי במקרים של כפל מס עבור נכסים בחו"ל. הפקודה והתקנות מבחינות בין כפל מס עם מדינה שיש לישראל עמה אמנה למניעת כפל מס שנכנסה לתוקף מכוח סעיף 196 לפקודת מס הכנסה, לבין מדינה שאין לישראל אמנת מס עימה.".

אנו ממליצים להתייעץ עם רואה חשבון כדי לבדוק האם נדרש ליווי בנוגע לדיווחי המס והחזריו, או האם ניתן לבצע את התהליך באופן עצמאי.

דילוג לתוכן