חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

השקעות נדלן ברומניה

כל מה שצריך לדעת!

רומניה היא מדינה מזרח אירופאית, אבל כזו עם הרבה מה להציע לתייר הממוצע וכן גם למשקיע הנדלן הזר. זוהי מדינה עם טבע יפיפיה, מטבח מצוין וכמובן היסטוריה ארוכה ושופעת. בירת רומניה, בוקרשט, מציעה חיי לילה תוססים המאופיינים בבתי קזינו רחבים ומועדוני לילה שוקקים.

שוק הנדלן ברומניה הלך וצמח בשנים האחרונות, והוא מציע את אחת התשואות הגבוהות ביותר על שכירות בכל אירופה(!). אם אתם חושבים על נדלן ברומניה, המדריך הבא יבהיר לכם כל מה שצריך לדעת על השקעות נדל"ן ברומניה מבחינת מיסוי, תשואה, ערים להשקעה, דירות למכירה ברומניה וכל היתרונות של השקעות נדלן ברומניה.

למה לבצע השקעות נדל"ן ברומניה?

כאמור, שוק הנדל"ן ברומניה הוא אחד מהשווקים הצומחים ביותר באירופה. רומניה זוכה לצמיחה כלכלה מרשימה, בין היתר בשל הצטרפותה לאיחוד האירופי ב-2006. אפילו משבר הקורונה לא הזיק במיוחד לשוק הנדל"ן הרומני התוסס, והמדינה המשיכה לצמוח כלכלית גם בשנים אלו. למשל, ברבעון השלישי של 2021 כלכלת רומניה צמחה ב-7.4% לעומת שנה קודם לכן, בעוד המשק צומח בממוצע שנתי של כמעט 4% בכל השנים האחרונות.

 

לצד הצמיחה הכלכלית והביקוש שהולך וגובר לדירות ברומניה, רומניה מציעה דירות למכירה במחירים נמוכים מאוד לצד תשואה יפה, מה שהופך את הנדלן ברומניה לאחד המוצלחים באירופה. מיותר לציין כי הנדלן ברומניה זול משמעותית מזה של ישראל, בעוד התשואה גבוהה. 

 

לבסוף, אין הגבלות על אזרחים זרים לרכוש דירות ברומניה. שיטת המיסוי ברומניה היא ידידותית למדי למשקיע הזר, כאשר המדינה מעודדת השקעות זרות, וכן בין ישראל לרומניה נחתמה אמנה למניעת כפל מס, כך שלא תצטרכו לשלם מס גם בישראל עבור הרכישה שלכם ברומניה. 

השאר את הפרטים שלך וקבל מידע מפורט על הנכסים של משווקי הנדל"ן באתרנו

תשואה על דירות למכירה ברומניה

אחד האלמנטים החשובים ביותר כשחושבים לרכוש דירה הן בישראל והן בשוק זר הוא התשואה הצפויה. חשוב לדעת שהתשואה השנתית ברומניה על שכירות, לפני מס ותחזוקה, עומדת על כ-7.76% בממוצע – תשואה גבוהה לכל הדעות, שעוברת את התשואה על שכירות שאפשר לקבל במדינות כמו איטליה, גרמניה, צרפת וכמובן ישראל. בבוקרשט, למשל, התשואות על השכירות נעות בממוצע בין 6-8%, בהנחה כי מדובר על דירות מטופחות ומתוחזקות. 

מיסוי על השקעות נדל"ן ברומניה

שמשפיע משמעותית על ההחלטה האם להשקיע ביעד זר או לא. המיסוי ברומניה נחשב נוח יחסית למשקיעים זרים, והוא מורכב מכמה רכיבים:

  • מס הכנסה משכירות: הכנסה משכירות נטו שמרוויחים תושבי חוץ ממוסה בשיעור אחיד של 10%. 
  • רווחי הון: לא מוטל מס על רווחי הון שמממשים יחידים ממכירת נכסי מקרקעין, אולם מוטל מס העברה על העברת מקרקעין ברומניה, והוא נע בין 0%-3%. 
  • ירושה: מס ירושה מוטל בשיעורים רגרסיביים שנעים בין 2%-0.5%, בהתאם לשווי הירושה.
  • מס רכוש: משתנה לפי סיווג הבניין ושווי הנכס, ונע בין 0.08%-0.2%.
  • מס מקרקעין: מס מקומי מוטל על קרקע הנמצאת באזורים עירוניים ברומניה. שיעור המס עבור קרקע עירונית נקבע לפי גודל הנכס. 

 

באופן גס ניתן לומר כי עלויות עסקה מקצה לקצה – כלומר, מקנייה ועד מכירה – נעות בין 7-16% משווי הנכס. 

מחירי דירות למכירה ברומניה

מחירי הבתים ברומניה עולים במהירות, על רקע ההתאוששות הכלכלית החזקה של המדינה. בנובמבר 2021, מחיר המכירה הממוצע של דירות ברומניה זינק בכמעט 15% והגיע ל-1,550 יורו למ"ר. זוהי האצה חדה במיוחד, שקרתה על אף מגפת הקורונה, מה שמוכיח את הצמיחה החדה ואת הביקוש של האוכלוסייה. ברבעון השלישי של 2021 המספר הכולל של עסקאות נדל"ן ברומניה זינק ב-30%. כתוצאה מהביקוש החד, יש יותר ויותר פרויקטים חדשים ברומניה, והיתרי הבנייה למגורים עלו מאוד, בכ-25%. 

 

לצד העליות הברורות האלו, המחירים עדיין נשארים זולים מאוד, ורק מדינות בודדות באירופה מציעות בתים זולים יותר מאשר ברומניה. בבוקרשט, למשל, אפשר למצוא טווח מחירים שנע סביב 1000-2000 יורו למ"ר. 

איפה כדאי להשקיע ברומניה?

רומניה היא מדינה גדולה, וצריך לדעת היכן להשקיע בה ואיפה אפשר למצוא את התשואות הטובות ביותר ואת ההשקעה הנוחה ביותר. באופן כללי, כל הערים הגדולות ראו צמיחה משמעותית בשנים האחרונות. כשאתם שוקלים רכישת נכס ברומניה, מומלץ להסתכל על שלוש הערים הבאות:

בוקרשט היא כמובן בירת רומניה והעיר המרכזית והאטרקטיבית ביותר שלה. זוהי עיר שוקקת שנחשבת למרכז השלטוני והתרבותי של המדינה, בה נמצא ריכוז גדול של מקומות העבודה (במידה ותרצו להשכיר לטווח ארוך) וכן אתרי תיירות (במידה ותרצו להשכיר לטווח קצר). בוקרשט נהנית מעלייה קבועה בביקוש לדירות – מחירי הדירות בבוקרשט עלו בלמעלה מ-10% (כ-6%  בהתאמה לאינפלציה), למחירים של 1500-1800 דולר למ"ר. 

    • תשואה: תשואה על שכירות בבוקרשט נאה בין 6-8%. אם תרצו להשכיר את הנכס לטווח קצר, התשואה הזו יכולה גם לגדול. 

עיר חזקה נוספת היא ברשוב. זוהי עיר שוקקת וגדולה בלב רומניה. גם בראשוב מושכת אליה תיירים בזכות הנופים הציוריים שמקיפים אותה, האדריכלות המיוחדת וההיסטוריה הארוכה. מחירי הדירות בברשוב עלו משמעותית בכ-17% (10% בהתאמה לאינפלציה), לטווח שנע בין 1400-1600 דולר למ"ר. 

    • תשואה: התשואה בברשוב נעה בין 5-6%.

נדלן בקלוז'-נאפוקה

  • קלוז'-נאפוקה היא העיר הרביעית בגודל האוכלוסייה ברומניה. שוק הנדל"ן בעיר שומר על מעמדו בתור השוק השני הדינמי ביותר במדינה. מחירי הדירות עלו בכ-11% (4% מותאם אינפלציה). 
    • תשואה: התשואה בקלוז'-נאפוקה מעט נמוכה יותר – בין 3-4%
כללי ההשקעות שלנו
הגדירו את מטרות ההשקעה שלכם
חשוב לזהות את המטרה לפני שאתם מתחילים בחיפוש נכס. האם אתם מחפשים נכס למגורים עבורכם, נכס להשכרה, נכס לטווח קצר שתרצו למכור מיד ("פליפ") או נכס לטווח ארוך שתרצו למכור כעבור מספר שנים? האם אתם מוכנים להסתכן או מעוניינים בהשקעה סולידית? התשובות לשאלות האלו יעזרו לכם לצמצם את אפשרויות ההשקעה

הכירו את הגבולות שלכם

הכירו והבינו את הגבולות שלכם הן מבחינת ההון העצמי שברשותכם והן מבחינת החזר המשכנתא האפשרי לכם, אבל יותר מכל מבחינה רגשית. אם אתם לא אנשים שאוהבים לקפוץ ראש להרפתקאות, וותרו על השקעה בקרקע לא מופשרת או ביעד נידח בחו"ל, ופנו להשקעה סולידית יותר בארץ.

הכירו את השוק

לא משנה אם אתם מעוניינים בנכס בליסבון או בראשון לציון, עליכם להכיר היטב את השוק, השכונות, התשואות, המחירים, אחוזי האבטלה, האוכלוסייה והטרנדים העכשוויים והעתידיים. המטרה שלכם היא לזהות אזורים בצמיחה וליצור הזדמנויות השקעה משתלמות לטווח הרחוק. תמיד ניתן להיעזר במתווכים ובאנשי מקצוע.

אל תתפזרו

קל מאוד ללכת לאיבוד כשמדובר על תחום נרחב כמו השקעות נדל"ן שיש לו אינספור אופציות – בארץ, בחו"ל, מסחרי, למגורים ועוד. חשוב להיות עם הרגליים על הקרקע ולא להתפזר בין האופציות השונות. אחרי שעשיתם שיעורי בית והתקבעתם על לוקיישן מסוים, נסו לא להתפתות להצעות שלא יפסיקו להגיע מכל כיוון.
דילוג לתוכן